Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tallin: Jest umowa na budowę naziemnej części dworca Rail Baltiki

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Spółka Rail Baltic Estonia podpisała umowę z firmą Merko Ehitus Eesti na budowę terminala pasażerskiego Ülemiste w Tallinie. Wartość prac to 85 mln euro netto (ok. 360 mln zł).

Dworzec Ülemiste będzie początkowym punktem trasy, skąd pasażerowie będą wyruszać – po nowej trasie – w kierunku Warszawy. – Terminal Ülemiste Linda to bezprecedensowa inwestycja w historii estońskiej kolei – to nie tylko budynek, ale nowa brama z Estonii do świata. Budynek terminala zaprojektowany przez Zaha Hadid Architects oznacza nową erę w rozwoju infrastruktury w państwach bałtyckich – mówi Anvar Salomets, prezes zarządu Rail Baltic Estonia.

Wcześniej, z uwagi na koszty, inwestycję podzielono na kilka kontraktów. W ramach oddzielnych umów powstaje podziemna część i i konstrukcja nośna dworca oraz część stacji z układem torowym o rozstawie 1520 mm (tory są przebudowywane, by zrobić miejsce dla linii o rozstawie 1435 mm).

Centralna część budynku – znajdująca się nad torami – będzie miała 180 m długości, a jego wysokość wyniesie 20 m, co odpowiada sześciopiętrowemu budynkowi. Wybudowane zostaną trzy częściowo zadaszone perony. Jego budowa nie spowoduje przerwy w kursowaniu pociągów.

Budowa ma ruszyć w listopadzie 2025 r., a obiekt zostanie przekazany w październiku 2028 r. Węzeł będzie wygodnie połączony za pomocą tramwaju z lotniskiem, centrum miasta i portem.

Rail Baltica to projekt wyjątkowy: zakłada budowę ok. 870-kilometrowej normalnotorowej linii o rozstawie 1435 mm, która połączy Estonię, Łotwę i Litwę z Polską, i tym samym europejską siecią kolejową. Obecnie na terenie krajów bałtyckich dominuje – jak w Rosji – rozstaw 1520 mm. W sumie na terenie Krajów Bałtyckich powstać ma 870 km normalnotorowej linii kolejowej o rozstawie 1435 mm: 392 km na Litwie, 265 km na Łotwie i 213 km w Estonii. Obecnie zakłada się uruchomienie połączeń w 2030 r. Infrastruktura będzie dostosowana do prędkości do 249 km/h.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tallin: Ruszył przetarg na główną część węzła Rail Baltiki [wizualizacje]

Przestrzeń

Tallin: Ruszył przetarg na główną część węzła Rail Baltiki [wizualizacje]

Przemysław Farsewicz 12 października 2024

Jest umowa na budowę części węzła Rail Baltiki w Tallinie

Przestrzeń

Jest umowa na budowę części węzła Rail Baltiki w Tallinie

Przemysław Farsewicz 18 września 2024

Słupsk: Budowa nowego dworca nabiera tempa

Przestrzeń

Słupsk: Budowa nowego dworca nabiera tempa

Roman Czubiński 15 sierpnia 2024

Zobacz również:

Rail Baltica Białystok – Ełk: Największy przetarg w historii PKP PLK

Prawo & Finanse

Rail Baltica Białystok – Ełk: Największy przetarg w historii PKP PLK

Roman Czubiński 05 stycznia 2025

Tallin: Ruszył przetarg na główną część węzła Rail Baltiki [wizualizacje]

Przestrzeń

Jest umowa na budowę części węzła Rail Baltiki w Tallinie

Przestrzeń

Jest umowa na budowę części węzła Rail Baltiki w Tallinie

Przemysław Farsewicz 18 września 2024

Pozostałe z wątku:

Tallin: Ruszył przetarg na główną część węzła Rail Baltiki [wizualizacje]

Przestrzeń

Tallin: Ruszył przetarg na główną część węzła Rail Baltiki [wizualizacje]

Przemysław Farsewicz 12 października 2024

Jest umowa na budowę części węzła Rail Baltiki w Tallinie

Przestrzeń

Jest umowa na budowę części węzła Rail Baltiki w Tallinie

Przemysław Farsewicz 18 września 2024

Słupsk: Budowa nowego dworca nabiera tempa

Przestrzeń

Słupsk: Budowa nowego dworca nabiera tempa

Roman Czubiński 15 sierpnia 2024

Zobacz również:

Rail Baltica Białystok – Ełk: Największy przetarg w historii PKP PLK

Prawo & Finanse

Rail Baltica Białystok – Ełk: Największy przetarg w historii PKP PLK

Roman Czubiński 05 stycznia 2025

Tallin: Ruszył przetarg na główną część węzła Rail Baltiki [wizualizacje]

Przestrzeń

Jest umowa na budowę części węzła Rail Baltiki w Tallinie

Przestrzeń

Jest umowa na budowę części węzła Rail Baltiki w Tallinie

Przemysław Farsewicz 18 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij